Post info

Labels:



Author: 1



Suatu malam,Usaid bin Hudair R.A sdg membaca Quran berhampiran kandang kuda beliau.Tiba2,kuda beliau melompat2.Usaid terdiam.Sebaik berhenti membaca,kuda tersebut berhenti dr melompat2.

Beliau pun menyambung semula bacaannya.Kuda tersebut sekali lagi melompat2.Beliau berhenti membaca dan kuda tersebut berhenti dari
melompat2.Kemudian,apabila beliau menyambung bacaannya,kuda tersebut mula melompat2.Berhenti saja dari membaca,kuda itu berhenti dari melompat.Peristiwa itu membingungukan beliau kerana ia tidak pernah di alaminya sblm ini.

"Eloklah saya berhenti dr membaca.Kalau tidak,kuda itu akan terus melompat2.Saya risau kalau2 kawan saya si Yahya dipijaknya nanti,"kata Usaid di dalam hati yg risau keselamatan kawan beliau yg kebetulan waktu itu sdg tidur di dalam kandang tersebut.

Kemudian Usaid pergi mendekati kandang kuda beliau.Tiba2,beliau terlihat seperti ada awan di atas kepala beliau.Di bawah awan itu ada semacam cahaya seperti pelita yg sdg bergerak naik ke atas.Lama kelamaan cahaya itu hilang dari pandangan beliau.

Keesokkan paginya,beliau pergi berjumpa Rasulullah S.A.W bertanyakan hal semalam.

"Teruskan membaca Quran Usaid,"kata Rasulullah kpd beliau.

"Saya terus membaca tetapi kuda saya itu terus melompat2,"kata Usaid.

"Bacalah terus Usaid,"kata Rasulullah lagi.

"Saya terus membaca tetapi kuda saya itu...,"kata Usaid lagi.

"Baca lah terus,Usaid,"kata Rasulullah sekali lagi.

"Saya hentikan bacaan Quran sebab saya risau jikalau sahabat saya Yahya yg sdg tidur dlm kandang itu dipijaknya.Semasa itu lah saya nampak segumpalan awan yg di penuhi cahaya seperti pelita naik ke atas."kata Usaid.

"Itulah Malaikat2 yg dtg mendengar bacaan Quran.Sekiranya saudara teruskan bacaan saudara hingga ke pagi,org ramai dapat melihat keajaiban yang selama ini masih terselindung,"kata Rasulullah S.A.W menjelaskan perkara itu.

Kuda yg melompat2 itu bukanlah di sebabkan ketakutan tetapi tanda ia menyambut kedatangan para Malaikat itu.Tanda2 seperti itu terdapat pada binatang lain seperti kokokan ayam.

Rasulullah S.A.W pernah berkata,"Org yg mahir membaca Quran,dia bersama2 para Malaikat.Dan org yg membaca Quran dgn berulang2 kali di sebabkan suka membacanya,org itu mendapat 2 ganjaran,iaitu ganjaran membaca dan ganjaran mengulang2 bacaannya."

WALLAH HU ALAM...

MOVIE | FORUM | TUTORIAL | SOFTWARE | RADIO | IKLAN


ShoutMix chat widget